Interviu cu Eugen Frincu despre reteta succesului in teatrul particular pentru copii.

Interviu cu Eugen Frincu despre reteta succesului in teatrul particular pentru copii.

Un interviu realizat de echipa Edu Intelligence cu Eugen Frincu despre reteta succesului in teatrul particular pentru copii.

 

Avand in vedere ca esti un om de teatru, esti interesat nu doar de realizarea spectacolelor, ci si de regia acestora. Vreau sa ne spui, te rog, care este activitatea ta principala?

Activitatea principala este actoria in general, si in special, teatrul de papusi, mai mult decat atat chiar am infiintat o trupa de teatru de papusi in anul 1999, care se numeste “Albinutele”, trupa in care imi aloc cea mai mare parte a timpului. Aici am o activitate complexa incepand de la text, regie, actorie, si pana la strategii de marketing. Ce pot sa spun este faptul ca arta in particular este extrem de dificila si pasii in atingerea idealurilor propuse, se fac extrem de greu mai ales ca, beneficiarii de spectacole nu sunt de fiecare data deschisi cand afla ca un teatru este privat.

Trupa “Albinutele” insa s-a impus pe piata de spectacole, prin seriozitate, consecventa si cel mai mult a contribuit in acest sens, calitatea spectacolelor. In prezent repertoriul trupei este foarte bogat si are aproximativ 400 de reprezentatii intr-o stagiune, cu diferite piese de teatru jucate in Brasov si in tara. Spectacolele de teatru de papusi se fac cu actori, dar paralel cu acestea trupa mai are in repertoriu si spectacole realizate cu copii prescolari si scolari, pana in clasele a -VIII-a. Aceste spectacole sunt realizate de asemenea de Eugen Frincu.

Cum ti-a venit ideea infiintarii unui teatru de papusi?

In timpul unei campanii electorale prezentam un spectacol de teatru, si anume: „Omul care a vazut moartea” de Victor Eftimiu, si acolo interpretam rolul principal. Atunci am observat, ca desi spectacolul se adresa adultilor, in sala erau multi copii. Mi-a venit ideea sa realizeze un spectacol, care sa se adreseze strict copiilor de pana in clasa a -IV-a. La inceput nu stiam daca sa fac un spectacol cu personaje, sau unul de teatru de papusi. M-am oprit insa la un spectacol de teatru de papusi, asta pentru ca acesta se poate realiza cu actori putini, si cu personaje multe. Tin minte ca primul spectacol l-am prezentat intr-o scoala din Brasov, intr-o sala de sport, si toti cei prezenti in sala au ramas impresionati de viziunea in care a fost realizat si prezentat spectacolul. Sigur, dupa aceea am prins curaj, si de ce nu experienta, si asa am inceput sa lucrez si la ate spectacole.

In prezent cate spectacole are trupa in repertoriu, si cate se joaca?

Trupa are 12 spectacole de teatru de papusi, si 3 spectacole cu interpreti , cum ar fi: „Corbul”, dupa Fratii Grimm, „Printesa adormita”, dupa Ch. Perault, si „Pomul fermecat”, o piesa scrisa de subsemnatul. Piesele de teatru de papusi sunt realizate dupa povesti cunoscute: „Soacra  cu trei nurori”, „Praslea cel Voinic si merele de aur”, „Zana lacului”, etc., dar si piese originale scrise de mine: „Prelerina fermecata”, „Fata pantofarului”, etc.

Inteleg ca piesele de teatru pe care le-ai realizat, unele au fost scrise de tine. Ai si carti editate in acest sens?

Da, pana acum am editat doua carti in acest sens. Prima se numeste „Piese de teatru pentru copii”, editata la Editura Transilvania, Brasov, 2001. In aceasta carte copii intalnesc sase piese de teatru. A doua carte se numeste „Poezii si teatru pentru copii cu desene de colorat” scoasa la editura „Selaru”, Brasov, 2012. Aici micutii cititori, si nu numai, se pot delecta cu poezii si trei piese de teatru.

Ce proiecte de viitor ai?

De cativa ani urmaresc o sala proprie de spectacol si se pare ca acum in sfarsit am gasit-o. Suntem deja in amenajari si peste aproximativ o luna ii facem inaugurarea cu spectacolul „Zana lacului”. Prin urmare trupa va avea o activitate mult mai complexa, si dupa deshiderea oficiala am de gand sa montez un spectacol  cu actori pentru copii. Si sigur mai am cateva idealuri, si anume: descoperirea de noi piete de spectacole, marirea numarului de actori si colaboratori si desigur ideile imi mai vin si pe parcursul activitatilor.

Cum alegi piesele de teatru si ce mesaje transmit ele spectatorilor?

Avand in vedere ca si eu joc in majoritatea spectacolelor, stiu cam ce asteptari au spectatorii de la spectacolele noastre, cu privire la subiectul piesei si mesajele pe care acestea le trasnmit. Chiar daca aleg sa fac un spectacol dupa o poveste cunoscuta, eu scriind textul, sau dramatizand povestea, ma pot juca cu personajele, introducand in limbajul lor chiar si elemente de contemporaneitate. Astfel ca micutul spectator sa se regaseasca si sa se simta confortabil. El trebuie sa deosebeasca binele de rau, uratul de frumos, de ce e bine sa se faca, sau ce se poate intampla, daca cineva face rau, sau daca cineva face bine. Intotdeauna el trebuie sa inteleaga ca binele primeaza si nu raul. Mesajele pieselor sunt moralizatoare si la realizarea lor tin foarte mult sa evidentiez latura educativa. De exemplu: cand te intalnesti cu cineva sa stii sa saluti; sa stii cu cine vorbesti si cat sa vorbesti in functie de situatie; sa intelegi care este exprimarea corecta si cea gresita intr-o relatie conversationala, etc.

Acum la intrebarea de final, ce le transmiti micutilor spectatori?

In primul rand le spun sa vina in numar cat mai mare la spectacole si le promit ca nu-i voi dezamagi cu spectacolele pe care eu le realizez si ca ne vom bucura impreuna ori de cate ori vom avea intalnire cu ei.

Lumea basmului este fascinanta iar copii pot gusta din ea si se pot bucura cu actorii si papusile lor.


Categories: Interviuri

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*