Interviu – Modalitati de educatie prin metode alternative de invatare. Valer Rus – Muzeul Casa Muresenilor din Brasov

Interviu – Modalitati de educatie prin metode alternative de invatare. Valer Rus – Muzeul Casa Muresenilor din Brasov

Un interviu realizat de echipa Edu Intelligence cu Valer Rus, Director in cadrul Muzeului „Casa Muresenilor” din Brasov.

 1. Muzeul Casa Muresenilor a implementat de cativa ani, mai multe proiecte care se adreseaza in special elevilor atat din invatamantul scolar si prescolar. Despre ce proiecte este vorba si ce impact au avut ele  in ceea ce priveste educarea  respectului fata de istorie asupra elevilor brasoveni?

1. Începând cu anul 2010 am fost lideri de proiect în 6 proiecte finanțate de Administrația Fondului Cultural Național. 3 dintre acestea au avut ca beneficiari direcți elevi ai sistemului public de învățământ, precum și beneficiari ai sistemului instituționalizat de asistență socială și protecția copilului. Astfel, am implementat următoarele proiecte: „Muzeul vine la tine” (s-au deplasat 5 specialiști ai muzeului în 5 localități rurale din județul Brașov pentru a realiza 5 programe educaționale cu specific muzeal pentru 500 de beneficiari, elevi de gimnaziu), „1 pentru 2 – program de mentorat pentru tineri cu dizabiltăți”, „Romana pentru toți – un dans istoric se întoarce în comunitate” (au fost instruiți 160 de elevi de liceu să danseze un dans de societate inventat la Brașov la mijlocul secolului al XIX-lea). Totodată am fost parteneri în proiectul „Voluntari pentru muzeele brașovene”, implementat de Asociația Colors Brașov (a fost creat un corp permanent de voluntari pentru muzeele brașovene, format cu precădere din elevi de liceu).  Am încercat prin aceste proiecte mai degrabă o  schimbare în ceea ce privește percepția muzeului de către beneficiari, noi fiind victimele unui clișeu clasic ce dateaza din perioadele anterioare anului 2000, de tipul „la muzeu nu se întâmplă nimic”. Ne-am propus să atragem tinerii mai aproape de fenomenul muzeal prin umanizarea serviciilor oferite și printr-o altă abordare a actului educațional muzeal.

2. Unul din evenimentele devenite traditie, este “Recitalul”de la ora 5, care il desfasurati in parteneriat cu Opera Brasov. Se poate constituii, acest eveniment,  intr -o lectie de educatie muzicala, incluzand ca public si generatia tanara?

2. Recitalul de la ora 5 a fost conceput de la început ca un program de tip metamuzeal, cu beneficiari melomani brașoveni și turiști. A existat o componentă educațională pe toată perioada desfășurării sale, dar nu a fost promovat ca atare, ci mai degrabă ca un spectacol muzical la muzeu. Din păcate pentru noi, în acest moment nu mai avem personal calificat în muzicologie pentru a desfășura propriile programe educaționale muzicale, și apelul la expertiză externă este contracost, și nu neapărat ieftină. Mai este și problema lipsei de cultură educațională muzicală, elevii și părinții se mulțumesc cu ce oferă gimnaziul, după care din liceu se abandonează complet studiul muzicii, educația de specific revenind culturii populare sau de mase.

3. Proiectul : “Muzeul vine la tine”, mi se pare a fi o abordare inedita in ceea ce priveste modul de a face educatie. Spune-mi, te rog, despre povestea muzeului care se deplaseaza in scolile din mediul rural, pentru a le facilita acestora, programe de educatie muzeala.

3. După cum spuneam și în proiectul depus pentru finanțare, tinerii din mediul rural sunt defavorizați total în accesu la cultură, așa cum o cunosc locuitorii marilor orașe. Singurele organizații cu profil cultural/educațional sunt școala, biserica și căminul cultural. Prima se limitează de obicei la programa școlară, care este dealtfel una destul de încărcată, a doua se limitează la serviciul religios de duminică, în care accentul se pune oricum pe morala creștină, iar a treia este cantonată în zona nunților și pomenilor, mai rar a concertelor, și acelea majoritar de muzică populară sau țigănească. Deplasarea specialiștilor muzeului cu materiale educaționale specifice, derivate din patrimoniul existent în muzee, cu tehnologie modernă de videoproiecție, totul dublat cu metode educaționale moderne și interactive, bazate pe participarea elevilor la actul educațional a constituit o premieră fără precedent în mediul de implementare a proiectului. Copiii au fost extrem de încântați de proiect, muzeul primind numeroase solicitări în perioada de după încheierea proiectului pentru reluarea acestor programe, sub o altă formă.

4. Crezi ca metodele alternative de invatare, asa cum le-am intalnit in derularea proiectului:”Muzeul vine la tine” reprezinta un proces consecvent, in dezvoltarea educationala?

4. Aceste metode reprezintă o constantă în designul noilor programe educaționale ale muzeului. Niciun program nou nu este prezentat publicului dacă nu are co componentă practică, interactivă. Programele care nu se bucură de succesul scontat sunt evaluate intern și anulate, după care se introduc altele noi. Cele care se bucură de succes de la apariție fac deja parte din brandul nostru muzeal.

5. Si acum sa trecem intr-un alt registru la fel de inedit , rugandu-te sa ne povestesti despre ROMANA – un dans istoric care se intoarce in comunitate!

5. Acest proiect a reprezentat cea mai mare provocare pentru muzeul nostru. A fost prima oară când am propus un asemenea proiect cu beneficiari exclusiv din mediul liceal, care se știe că sunt mai reticenți la actul educațional și în general la propunerile venite dinspre adulți. Procesul de recrutare al cursanților pentru învățarea dansului a fost îndelungat și anevoios. Din fericire rata abandonului după primele cursuri a fost suficient de mică încât să ne permită să spunem că a fost un succes major. După 6 săptămâni de cursuri intensive (unele licee au făcut și de 3-4 ori repetiții pe săptămână), încheierea proiectului din 3 noiembrie 2012 a fost una extrem de spectaculoasă: 160 de elevi de liceu, adică 80 de perechi de dansatori din 7 licee din Brașov și Codlea au realizat o demonstrație publică în Piața Sfatului, în prezența unui public extrem de numeros și a reprezentanților întregii mass-media din Brașov și din țară. Numeroase înregistrări de pe Youtube stau mărturie pentru succesul deplin al acestui proiect, iar solicitările pe care le-am primit ulterior de reluare a proiectului ne fac să credem că avem o nouă generație de tineri de excepție, în care putem să ne încredințăm viitorul.

6. Care sunt proiectele voastre de viitor?

6. Nu voi intra în detalii tehnice, o parte dintre ele sunt secret de serviciu deocamdată, atât pot să vă confirm: vom continua să propunem publicului brașovean expoziții și programe educaționale provocatoare, iar în măsura în care vom câștiga și finanțări nerambursabile pentru proiectele noastre vom avea grijă ca toate categoriile de public din Brașov și din țară să învețe ceva nou, interesant și plăcut la Muzeul „Casa Mureșenilor”.

 

 

Categories: Interviuri

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*