Inceputul de gradinita pentru fiecare copil si pentru copilul din fiecare adult

Inceputul de gradinita pentru fiecare copil si pentru copilul din fiecare adult

Punand pasiune parintii se angajeaza intens in cresterea copiilor, incercand sa creeze un mediu protectiv si sensibil  atat la temperamentul cat si la individualitatea copilului.Toata aceasta perioada este influentata de experientele trecute ale parintelui,  care incep sa-i influenteze reactiile.

Ingrijorarea si anxietatea pe care o manifesta in legatura cu comportamentul copilului, il determina sa reflecteze asupra propriilor „fantome ale trecutului”.

Selma Fraiberg foloseste termenul de „ghost from the nursery”( fantomele din camera copilului) „definind” experiente importante din trecut ce pot determina comportamente si atitudini actuale, experiente pe care le-am avut cu proprii parinti, incercari, prin care am trecut si prin care trecem acum cu proprii copii.

Individualitatea temperamentului nu este numai genetica , variabilele mediului inconjurator influenteaza experienta, iar experienta creioneaza existenta.Parintii sunt fortati sa se adapteze la temperamentul individual ce s-a conturat, prin mostenirea genetica cat si la experientele avute. Echilibrul dintre fire si ingrijire se modifica odata cu cresterea copilului. Pana la doi ani, fortele biologice influenteaza multe din achizitiile copilului, cele mai multe bazate pe stapanirea de obiceiuri evidente ( mersul pe bicicleta, legatul sireturilor, etc) .Tot in aceasta perioada are loc cea mai mare varietate de interconectari celulare ce se desfasoara la nivel cerebral, continuand pana in jurul varstei de sase ani, urmand sa se uniformizeze aproape de zece ani.

 

Ce se intampla daca nu se adapteaza? In ce fel il/o va influenta aceasta experienta? Va fi inteles? Sunt intrebari  pe care fiecare parinte si le pune cand trebuie sa isi lase copilul in grija altcuiva.

 

Cum poate un parinte sa faca  mai usoara trecerea de la mediul familial la gradinita?

  • Incercand sa faca fata propriilor sentimente de pierdere ( accepta si intelege acest lucru)
  • Pregatind din vreme momentul ( discutii libere prin care copilul este asigurat ca despartirea este una temporara si ca se va intoarce acasa atunci cand i se va spune)
  • Asteptand reactia copilului ( poate deveni  hipersensibil la stimuli sau se poate inchide in sine, fara lipsa de reactie).

 

Obiectele tranzitionale

Mersul  la gradinita reprezinta un moment in care copilul incearca sa devina independent. Copilul are nevoie de amintiri care sa ii aline dorul de casa si de relatiile familiale. Prezenta obiectelor tranzitionale face mai usoara trecerea de la mediul familial la gradinita. In situatii de schimbare influentate de un factor stresor ridicat este foarte importanta intelegerea dependentei copilului si acordarea atentiei cuvenite. Obiectele tranzitionale ( paturica, plusuri, prietenul imaginar, suptul degetului, etc) ii sunt adevarati aliati copilului si ne transmit indirect, ca el este pregatit  sa apeleze la propriile resurse. Eliminarea acestora,  concomitent cu  momentul intrarii in colectivitate, avand drept argument „ acum esti mare” sau „rad copiii de tine” nu este cea mai potrivita alegere.

Este mai usor  sa se faca fata separarii, pentru parinti si pentru copii, atunci cand ambii se pot bizui  pe o regasire cand vor petrece timp de calitate impreuna.

 

Intre timp, dragi parinti, transformati-va educatoarea copilului  intr-un partener  de incredere, iar munca in aceasta echipa poate transforma inceputul anului scolar intr-unul promitator, care sa fie premergator mult asteptatului „Vreau sa merg la gradinita!”

 

 

Psihopedagog  Alina Motofeanu

 

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*