Jocul, premisa unei dezvoltari armonioase a copilului

Jocul, premisa unei dezvoltari armonioase a copilului

Jocul este o parte importanta din viata copilului. Nevoia sa zilnica este prezenta inca din momentul nasterii. Reprezinta primul stadiu de invatare si de activitate creatoare. Copilul se dezvolta prin joc, dobandeste capacitati si experiente noi, isi cultiva spiritul de observatie, memoria, fantezia, imaginatia si gandirea.

Jocul este considerat principala activitate educativa a copilului. De-a lungul timpului s-a remarcat faptul ca jocul este principala nevoie a copilului pentru dezvoltarea acestuia, relaxarea, echilibrul si bucuria lui.

Nevoile copilului satisfacute prin joc sunt:

Nevoia de a crea – incepe din stadiul simplei observatii a obiectului si ia sfarsit o data cu exprimarea conceptiei pe care si-o formeaza copilul despre lumea inconjuratoare, prin reconstruirea sau copierea de obiecte in desene sau alte creatii ale copilului.

Nevoia de miscare – Factorul de baza in dezvoltarea corecta si completa il reprezinta mobilitatea copilului. Prin joc, micutul invata sa-si foloseasca mainile si corpul si sa comunice mai bine cu mediul inconjurator.

Nevoia de a fi acceptat si de a-i fi recunoscute meritele – Pentru a se forma corect personalitatea copilului este necesara propunerea acestuia de obiective care sa fie indeplinite cu succes. Are nevoie de acceptare pentru tot ceea ce face, chiar si pentru acele lucruri care nu-i entuziasmeaza pe parinti.Recunoasterea meritelor  este necesara pentru dezvoltarea sa corecta. De aceea, este indicat sa fie stimulat, respectat si gratificat pentru fiecare creatie a sa, printr-un simplu “bravo!”, o mangaiere sau un zambet…

Nevoia de a distruge – nu este privita cu multa simpatie de catre parinti pentru ca nu este inteleasa corect. Tendinta de a distruge si de a sparge jucariile exprima spiritul sau de cercetare. Cei mici sunt dornici sa afle nu numai identitatea jucariilor ci si din ce sau cum sunt acestea facute. Jucariile de constructie sau de montat pot satisface aceasta tendinta perfect justificata a copilului.

Fiecare copil are personalitatea sa individuala si reactioneaza in felul sau unic si personal, la jucarii si stimuli. Gusturile si preferintele copilului pot fi descoperite treptat in timpul jocului. O mare valoare pedagogica o au jocurile care stimuleaza creativitatea si imaginatia copilului. Copilul trebuie lasat sa aleaga din diversitatea de jucarii pe care le are si sa se joace cu aceea care il atrage mai mult.

Rolul parintilor in jocul copilului este important in fiecare etapa a copilariei mici, dar se modifica de la an la an, pe masura ce copilul creste. Pana la 4 ani, rolul parintilor este de stimulare, de la 4 ani, de acompaniere, copilul fiind cel care initiaza sau solicita tipul de joc. Este bine ca initiativa copilui sa fie sprijinita, evitandu-se impunerea propriilor reguli sau idei. Beneficiile jocului cu parintii sunt date de fortificarea copilului prin sustinerea psihica si morala a acestuia, crearea sentimentului de acceptare si de satisfactie prin faptul ca el simte ca imparte cea mai importanta ocupatie si placere cu cei mai apropiati, iubiti oameni ai lui. Dar cel mai important beneficiu este dat de dragostea parentala, perceputa cel mai usor in activitatea ludica.

Ioana-Corina MARCU,

consilier psihologic – formare in evaluarea si consilierea

experientialista a copilului, adultului, cuplului si familiei

ioanacorinamarcu.wordpress.com

numar telefon – 0754/024.213

email – ioanacorinamarcu@yahoo.com

 

 

Categories: Psihologie

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*