TOP 10 alimente minune pentru sistemul imunitar al copiilor

TOP 10 alimente minune pentru sistemul imunitar al copiilor

Chiar dacă pare ciudat, există alimente care ne pot salva de răceli. Desigur, în dulapul bunicii erau tot felul de minunății, ceaiuri, tincturi, dar din păcate această cămară a dispărut și a fost înlocuită cu bucătăria modernă, minimalist utilată și dotată.

De multe ori, lăsăm copilul să mănânce la grădiniță sau școală, preocupați mai mult de carieră și uităm de alimentele care ar trebui să fie zilnic în farfuria copilului, de fapt în farfuria întregii familii. Ne amintim doar atunci când copilul răcește și fugim îngrijorați la medic, de unde, de cele mai multe ori plecăm cu o listă lungă, din care face parte, aproape inevitabil, antibioticul. Poate primim acest remediu, chiar de 2-3 ori în sezonul rece și un lucru nu realizăm, deja le-am destabilizat sistemul imunitar.

Există multe variante pentru stimularea imunității, de la remedii homeopate, apifitoterapice, alopate, dar toate vor acționa corect atunci când există și o alimentație sănătoasă.Voi enumera pe scurt câteva din alimentele minunate care ne vor ajuta prichindeii:

 1. Iaurtul

Dacă este de calitate (se poate prepara în casă pentru a scăpa de aditivi și amidonul în exces), iaurtul conține probiotice care formează un adevărat scut împotriva răcelilor și gripei. Potrivit unui studiu, copiii care au consumat iaurt și-au redus cu 20% riscul de a răci și de a dezvolta infecții ale căilor respiratorii. Culturile vii din iaurt sunt responsabile pentru calitățile imunitare. Ideal ar fi să se consume 120 gr/ zi.

2.Pește gras

Peștele gras (somonul sau tonul) este bogat în omega 3, acizi grași esențiali cu rol antiiflamator și imunitar. Este sursa cea mai bogată de vitamina A, pe care o regăsim și în ouă sau ficat. Scăderea concentrației de vitamina A, determină infecții frecvente ale gâtului, sinusurilor și urechilor.

3.Oul

Este o sursă de proteine de cea mai înaltă calitate (proteina etalon cu toți cei 8 aminoacizi esenţiali), vitamine antioxidante (A si D) şi minerale (fier, seleniu, zinc). În cazul unei infecţii, pierderile proteice accelerate pot fi compensate rapid dacă dieta alimentară conţine ouă. Este indicat și în stările de convalescență.

4.Carnea roşie

Este o sursă bogată de proteine şi minerale (fier, zinc, crom, seleniu) de care sistemul imunitar are nevoie pentru a funcţiona eficient. Ajută atât la vindecarea rapidă a bolilor, cât şi la refacerea organismului în perioada de convalescenţă. Este singura sursă reală de fier absorbabil, dar și de acid folic și vitamina B12.

5. Afinele

Aceste fructe şi-au dovedit în timp eficacitatea sporită în blocarea agenţilor patogeni care atacă sistemul imunitar. De asemenea, potrivit mai multor studii de specialitate, afinele sunt un real ajutor pentru organism în perioadele de convalescenţă în urma răcelilor şi a gripei. Una dintre explicaţii constă în conţinutul bogat în antioxidanţi al afinelor, care sporesc capacitatea de a lupta cu diferite stări inflamatorii. Din aceeași categorie fac parte și merișoarele. O gustare apreciată de copii, sunt chiar aceste fructe uscate.

6. Fructele de acai

Supranumite „fructul-minune”, împreună cu afinele, boabele de acai au un conţinut ridicat de antocianine. Potrivit specialiştilor, fructele de acai au proprietăţi terapeutice excepţionale, ajutând organismul să lupte împotriva bolilor şi a procesului de îmbătrânire. Fructele de Acai conţin din belşug fibre, vitaminele B1, B2, B3, vitamina C, vitamina E, Omega 3, Omega 6 și Omega 9, calciu şi potasiu.

7. Pepenele

Având un efect hidratant şi reconfortant, pepenele conţine şi o enzimă antioxidantă puternică, glutation, denumită „proteina vieţii”, care stimulează sistemul imunitar. Numeroasele sale proprietăţi terapeutice îl recomandă pentru inhibarea absorbţiei și eliminarea din organism a metalelor grele, a fumului de ţigară, a coloranţilor alimentari şi a altor substanţe toxice, inclusiv a celor din anumite medicamente. De asemenea, protejeaza organismul împotriva efectului radiaţiilor ultraviolete, detoxifică sistemul limfatic şi este cel mai bun antioxidant intracelular, cu rol major în patogenia astmului, bronşitei cronice, emfizemului, fibrozei chistice, autismului, deficitului de atenție şi hiperactivitate, bolii Parkinson, maladiei Alzheimer, sclerozei multiple, schizofreniei, bolii Crohn, infecției cu Helicobacter pylori, enterocolitei, pancreatitei etc.

8. Varza

Un aliment prezent în magazine indiferent de anotimp, varza este recomandată de majoritatea dieticienilor datorită proprietăţilor sale nutriţionale dar şi de specialiştii în imunologie, pentru conţinutul bogat în antioxidanţi, vitaminele A, C şi E şi în fibre, elemente care asigură sănătatea celulelor.

9. Usturoiul

Este unul dintre cele mai recomandate alimente împotriva răcelii, datorită proprietăţilor sale curative şi antiseptice, având un conţinut bogat în antioxidanţi. Fiind utilizat în special la condimentarea sau aromatizarea unui număr mare de preparate culinare, usturoiul are un rol mineralizant şi conţine o serie de elemente nutritive: fosfor, calciu, potasiu, sodiu, mangan, cupru, sulf, fier, vitaminele B, C şi E. Cercetările au scos în evidenţă, faptul că fitoncidele aflate în usturoi distrug unii agenţi patogeni, cum ar fi cei care produc febra tifoida, difteria sau holera. La copii, nu se poate consuma proaspăt, dar sunt preparate culinare în care se poate îngloba usturoiul. Este recomandat a se evita de femeile care alăptează.

10. Polenul, lăptișorul de matcă, propolisul și mierea

Sunt compuși fitoterapeutici extrem de complecși, cu reale proprietăți imunitare. Aș îndrăzni să spun că sunt și cele mai eficiente. Mai precis ele înglobează toată panoplia de antioxidanți, minerale și vitamine, lactofermenți, enzime necesare unui sistem imunitar sănătos. Laptișorul de matcă are un conținut bogat în acid 10 HDA (10-hidroxi-2-decenoic), cu rol important antifungic și antibacterian, împiedicând astfel dezvoltarea infecțiilor.

Acțiunea lăptișorului de matcă pur asupra imunității are 2 componente:  în primul rând, înlătură cauzele care duc la slăbirea sistemului imunitar: combate stresul și oboseala accentuate, prin conținutul său bogat în acid pantotenic, sau vitamina B5 și triptofan, adică unul dintre cei 8 acizi esențiali aflați în lăptișorul de matcă pur. În al doilea rând, precursor al serotoninei, suplinește carențele de vitamine din grupa B, adică B1, B2, B3, B5, B6, B7, B8, B9, B12, de minerale, oligoelemente, acizi grași esențiali. Un fapt cu totul remarcabil – lăptișorul de matcă pur – conține mai multe vitamine din complexul B decât drojdia de bere. În al doilea rând, lăptișorul de matcă facilitează apărările imunitare prin compușii săi cu caracter antibacterian: acidul 10 HDA, și roialisina.

As.univ.Dr. Pantea-Stoian Anca
Medic specialist igiena alimentației/ diabet zaharat, boli nutriție și metabolice.

Telefon: 0785349304

www.medicalslim.ro

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*