Mihaela Feodorof: Părinții pot limita potențialul copilului prin ”grija” purtată

Mihaela Feodorof: Părinții pot limita potențialul copilului prin ”grija” purtată

Mihaela Feodorof a lucrat în trecut într-o multinațională, unde a coordonat activitatea de recrutare și gestiunea carierei. Astăzi este managing partner al companiei Yourway, care îi ajută pe adolescenți și tineri să își găsească drumul în viață. Tot ea, a dezvoltat brandul Performanceway, prin care oferă profesioniștilor și companiilor programe de dezvoltare personală și organizațională.

Când ai început să te convingi de importanța evaluării vocaționale a copiilor și tinerilor și cum te-ai decis să începi să le oferi părinților această posibilitate?

Nevoia evaluarii vocationale si a potentialului copiilor s-a nascut din experienta de recrutor. Am avut sansa sa intalnesc pe parcursul ultimilor cinci ani petrecuti intr-o multinationala, in care am coordonat activitatea de recrutare si gestiunea carierei acumuland peste 6500 de angajari, atat tineri cu potential inalt cat si dezorientati. Am realizat ca in cel de-al doilea caz nu era exclusiv vina lor si ca situatia in care se regaseau se datora unui sistem educational fara sens, care nu-i pregatea decat din punct de vedere teoretic, nepreocupat fiind de nevoile individuale, de stimulii la care acestia raspund si de competentele cerute de angajatori.

În ce constă testul care evaluează abilitățile unui copil/adolescent și care este acuratețea lui?

Testele pe care le-am ales pentru a identifica si dezvolta potentialul copilului dar si vocatia sa sunt psihologice, internationale si validate pe populatie romaneasca. Aplicarea testului presupune raspunderea la un set de intrebari care fac referire la activitatea uzuala, fara a cere cunostinte scolare. In cazul celor mici, testarea inseamna o ora de joacaJ

De la ce vârstă se poate face evaluarea vocațională?

Evaluarea vocationala se poate aplica de la varsta de 14 ani.

Țin în România școlile de stat sau particulare cont de ea? Dar în străinătate?

Nu sistemele de educatie, ci oamenii care profeseaza in ele fac diferenta. Astfel am adunat o suma de experiente care ne arata ca dascalii din scoli private sau de stat, care si-au ales aceasta profesie, la randul lor, din vocatie, tin cont de tot ceea ce este important pentru elev/student. Am evaluat copii atat din sistemul privat dar cu precadere din sistemul de stat, dar si din afara tarii (elevi romani care urmeaza scoli interbationale in strainatate).

Care este atitudinea celor mai mulți părinți față de posibilitatea ca o persoană specializată să le spună la ce este și la ce nu este bun, cu adevărat, copilul lor?

Parintii care vin catre noi sunt oameni deschisi la nou, care cauta solutii pentru copiii lor si au de ce sa ne acorde increderea, intrucat argumentele cu care ne intoarcem in sesiunea de feedback sunt stiitifice si completeaza imaginea pe care acestia (parinti si copii) au creionat-o pana la acel moment despre viitorul lor educational si chiar profesional.

Care sunt cele mai frecvente greșeli pe care le fac părinții și profesorii în evaluarea și educarea potențialului copilului lor?

Limitarea potentialului copilului prin “grija” purtata. Parintii, iar uneori si profesorii, ofera copilului calea pe care acestia au verificat-o, ca fiind sigura si facila. Elementul pe care accentuam discutiile este autenticitatea individului, pe baza evaluarii personalitatii, si astfel cream un spatiu generos si adecvat dezvoltarii potentialului.

Mulți părinți își doresc ca ai lor copii să ajungă medici, avocați, manageri de succes etc și îi orientează cumva în acest sens, lăsând în umbră alte abilități ale celor mici. Care sunt abilitățile copiilor lăsate cel mai des în umbră, neîncurajate și nevalorificate de părinți, de școală?

Cred ca o problema acuta a copiilor care se translateaza si in viata de adult este comunicarea. Copiii nu au un spatiu adecvat in care sa comunice, nu sunt invatati sa comunice si din acest motiv, deseori, ajung, sa faca acest lucru neadecvat. De cate ori nu ati auzit in prejma copiilor replici ca aceastea: “Nu vorbi neintrebat!”, “Liniste!”?  Aplicarea unor reguli extreme, care nu sunt pe intelesul unui micut ii vor afecta dezvoltarea la fel de mult ca si o abordare extrem de relaxata, fara nicio limita.

In ceea ce priveste un viitor professional care se bazeaza numai pe asimilarea de cunostinte, fara un exercitiu practic, nu asigura competenta profesionala asteptata de angajatori. Copilul trebuie ghidat dar lasat sa inteleaga si sa aleaga prin propria experienta ce i se potriveste si isi doreste sa faca cu viata sa.

Ce se întâmplă cu un copil obligat de adulți să facă lucruri la care nu este talentat cu adevărat, care este îndrumat greșit, cu alte cuvinte?

In acest caz, raspunsul este unul simplu: copilul constrans nu-si foloseste potentialul cu care se naste, se complace intr-un exercitiu standardizat care nu va duce la performante.

Ce s-a întâmplat cu copiii sau tinerii evaluați de voi? Cum au evoluat ei?

Fiecare copil sau tanar are o poveste care merge mai departe, diferit, dupa intalnirea cu noiJ. Pentru cei mai mici, din invatamantul primar sau gimnazial, deciziile parintilor si ale profesiorilor ii conduc catre un sistem mai adecvat personalitatii individuale. Urmare procesului de evalure si consiliere, copiii s-au mutat fie din sistemul  de invatatamant la stat la privat, dar si invers, unii au ales sa plece din tara. Ce este cel mai important este ca acesti tineri devin mai constienti de potentialul lor si aleg cum sa-l transforme in reusite personale. Cea mai recenta poveste este a unei tinere pe care am evaluat-o in urma cu trei ani impreuna cu fratele mai mare. Inca din clasa a IX-a se intrevedea disponibilitatea ei de a face lucruri utile pentru altii, identifica nevoi si solutii pentru acestia. Se preocupa de viitorul educational al fratelui mai mare si il ghida in proiecte care sa-l ajute sa-si aleaga universitatea si profilul. De curand mi-a scris intrebandu-ma intre ce facultati sa aleaga, pe baza evaluarii noastre. Sfatul meu a fost sa urmeze ce gaseste mai aproape de sufletul ei si am primit ieri mesaj de la ea ca a fost admisa la Psihologie cu media 10J

Cel mai bun feedback pentru noi este ca tinerii si parintii lor vorbesc despre experienta cu noi si ne recomanda mai departe.

Cum poate un părinte, fără specializare în psihologie, să își dea seama care sunt abilitățile copilului lor?

Abilitatile se pot proba permanent. Noi ne-am concentrat pe evaluarea personalitatii si a vocatiei coplilului, coreland apoi profilul individual cu abilitatile necesare pentru a performa in plan professional. Dezvoltarea abilitatilor tine de un plan adecvat, in acord cu obiectivul fiecaruia.

Organizați și ateliere pentru copii. Ce se întâmplă în cadrul lor, cum contribuie ele la dezvoltarea copilului?

Prin evaluarile pe care le facem descoperim potentialul copilului, nivelul lui de dezvoltare cognitiva sau care sunt interesele lui vocationale. Informatii valoroase, care ii ajuta pe parinti, dar si pe copii pentru a se cunoaste si pentru a-si elabora strategii de viitor in ceea ce priveste dezvoltarea lor. Insa, uneori, simpla constietizare sau informare, nu sunt suficiente. Cum transformam ceea ce am aflat in actiune pentru a produce schimbare? Si, uneori, trecerea la actiune se dovedeste a fi mai dificila decat am crezut.

De aceea, am construit ateliere de dezvoltare personala pentru copiii de toate varstele, ateliere create pentru a facilita acestora schimbarea, invatarea si descoperirea de sine. Obiectivul principal este dezvoltarea armonioasa a copilului. Ce inseamna o dezvoltare armonioasa? Inseamna incredere in sine, capacitatea de a alege, capacitatea de a-ti urma gusturile si dorintele, capacitatea de a-ti asuma propriile sentimente si nevoi si capacitatea de a crea legaturi afective.

Astfel, prin diverse jocuri, discutii, art-terapie, povesti, exercitii de analiza personala, ii incurajam pe copiii si adolescentii din cadrul grupului sa se cunoasca mai bine pe ei insisi si pe ceilalti, si sa-si dezvolte capacitatile care dau forma unei identitati sanatoase. Sunt incurajati sa fie creativi, sa spuna ceea ce gandesc, sa isi exprime emotiile si nevoile, sa isi stabileasca obiective, sa-si foloseasca resursele intr-un mod constructiv, oferindu-li-se in acelasi timp suport, grija, atentie si uneltele necesare pentru a deprinde aceste capacitati/abilitati.

Cum îi puteți ajuta pe studenții și absolvenții de facultate care își caută un drum? Dar pe oamenii de carieră?

In privinta studentilor este mai simplu dintr-un punct de vedere, se pot reprezenta singuri fata de minori care au nevoie de parinte ca sa contracteze serviciile noastre. Atunci cand lucreaza cu noi, tinerii isi asuma alegerile pe care le fac si se dezvolta cu un scop précis, toate actiunile capata un sens si se clarifica ceea ce isi doresc ei sa contureze ca viitor “career path”.

Pentru adulti si companii lucram sub brandul Performanceway care ilustreaza contributia noastra in orice structura din care fac parte. Fie ca intra in programe de dezvoltare individuala prin executive coaching, fie ca sunt parte dintr-un proiect mai amplu de dezvoltare organizationala, la sfarsitul procesului se vor regasi mai eficienti, deschisi catre nou, adapatabili si pozitivi in tot ceea ce intreprind. Rezultatele lor fac diferenta, iar cand vorbim de adulti profesionisti, acestea se regasesc in performanta companiei pentru care lucreaza.

 

 

 

 

Categories: Stiri din educație

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*