Ministerul Educatiei a publicat in Monitorul Oficial metodologia evaluarii elevilor la finalul clasei a VI-a

Ministerul Educatiei a publicat in Monitorul Oficial metodologia evaluarii elevilor la finalul clasei a VI-a

Elevii de clasa a VI-a vor sustine in luna mai evaluarea la limba si comunicare, respectiv matematica si stiinte. Ordinul pentru aprobarea „Metodologiei de organizare a evaluarii elevilor la finalul clasei a VI-a” a fost publicat astazi, 22 ianuarie, in Monitorul Oficial. Potrivit ordinului, evaluarea va fi la fel ca anul trecut, adica una pilot, organizata pe un esantion de elevi. Testele vor avea un total de 120 de minute, notele nu vor fi trecute in catalog, dar vor fi trecute in portofoliul educational al elevului. 

Ce spune Metodologia de organizare a evaluarii elevilor la finalul clasei a VI-a:

  • Evaluarea are ca scop, printre altele, preorientarea scolara catre un anumit tip de liceu
  • Evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a este o evaluare la nivel national care se organizeaza pentru toti elevii clasei a VI-a din scolile de stat si particulare
  • Pentru verificarea procedurilor si pilotarea instrumentelor de evaluare, in anul scolar 2012-2013, evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a se organizeaza pe un esantion de elevi
  • Evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a se desfasoara anual, pe parcursul lunii mai, si se administreaza in doua secvente de evaluare
  • Data desfasurarii evaluarii elevilor la finalul clasei a VI-a se stabileste de catre Ministerul Educatiei si se comunica inspectoratelor scolare pana la data de 1 martie a anului scolar in care se desfasoara evaluarea
  • Rezultatele individuale la evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a sunt folosite de cadrul didactic, acolo unde este cazul, pentru elaborarea planului individualizat de invatare al elevului, instrument fundamental de remediere/dezvoltare/orientare care cuprinde informatii diagnostice si prognostice in vederea orientarii si optimizarii invatarii.
  • Planurile individualizate de invatare ale elevilor sunt comunicate parintilor/tutorilor legal instituiti ai elevilor si constituie documente din portofoliul educational al elevului.
  • Coordonarea la nivel national a organizarii evaluarii elevilor este asigurata de Centrul National de Evaluare si Examinare (CNEE) din cadrul Ministerului Educatiei
  • Comisia de organizare si administrare a evaluarii elevilor la finalul clasei a VI-a din scoala se compune din: presedinte – directorul sau directorul adjunct al scolii si membri – toate cadrele didactice de specialitate de la disciplinele evaluate din scoala care au elevi in clasa a VI-a.
  • Testele sunt elaborate de CNEE, tinand seama de urmatoarele cerinte:

– sa fie formulate clar, precis si in stricta concordanta cu programele scolare in vigoare pentru fiecare disciplina de studiu.
– sa aiba un nivel mediu de dificultate
– sa permita administrarea in doua secvente de evaluare
– durata cumulata a secventelor de evaluare sa nu depaseasca un total de 120 de minute

  • Testele contin doua sectiuni corespunzatoare probelor transdisciplinare evaluate: limba si comunicare, respectiv matematica si stiinte
  • Baremele de evaluare, precum si alte informatii referitoare la evaluare sunt cuprinse in caietul cadrului didactic
  • Testele, baremele de evaluare si caietul cadrului didactic pentru evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a se clasifica in categoria documentelor secret de serviciu din momentul demararii actiunii de elaborare a acestora si pana in momentul in care devin publice. Toate persoanele care au acces la aceste documente semneaza un angajament de confidentialitate, in conditiile legii.
  • Evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a se desfasoara in aceeasi zi, in timpul orelor de curs.
  • Salile in care se sustine evaluarea sunt, de regula, salile in care elevii clasei isi desfasoara activitatea in mod obisnuit.
  • Inspectoratele scolare organizeaza evaluarea testelor in centre de evaluare la care sunt arondate mai multe unitati de invatamant
  • Profesorii evaluatori sunt selectati de la alte scoli decat cele din care provin elevii ale caror teste sunt evaluate
  • Dupa incheierea procesului de evaluare, fisele de evaluare si testele sunt transmise unitatilor de invatamant din care provin elevii, iar directorul scolii transmite fisele de evaluare profesorilor de la clasele a VI-a.
  • Rezultatele obtinute la evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a nu se trec in catalog si sunt valorificate la nivelul scolii prin:

– elaborarea planurilor individualizate de invatare
– consemnarea in portofoliul educational al elevului
– informarea parintilor/reprezentantilor legali ai elevului asupra stadiului formarii si dezvoltarii competentelor evaluate

  • Planul individualizat de invatare se supune procedurilor privind confidentialitatea. Accesul la document si la informatiile transmise se limiteaza la corpul profesoral implicat in procesul educativ, la elev si la familia acestuia.

Precizam ca Legea Educatiei Nationale prevede la art. 74 ca elevii vor fi evaluati la finalul claselor pregatitoare, a II-a, a IV-a si a VI-a. Anul trecut, Ministerul Educatiei anunta organizarea unei sesiuni de evaluari pilot pentru elevii din aceste clase, dar nu a facut publice rezultatele la nivel national ale acelei pilotari. Este asadar al doilea an consecutiv in care se decide pilotarea acestor evaluari si nu implementarea lor la nivel national.

Articolul 74. alin (4) din Legea Educatiei prevede urmatoarele:
„La finalul clasei a VI-a, toate scolile, in baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, organizeaza si realizeaza evaluarea elevilor prin doua probe transdisciplinare: limba si comunicare, matematica si stiinte. Proba de limba si comunicare va cuprinde limba romana si limba moderna I, iar pentru elevii din clasele cu predare in limbile minoritatilor nationale, si limba materna. Rezultatele evaluarilor sunt utilizate pentru elaborarea planurilor individualizate de invatare ale elevilor si pentru preorientarea scolara catre un anumit tip de liceu. Rezultatele evaluarii si planurile individualizate de invatare se comunica parintilor elevilor si sunt trecute in portofoliul educational al elevului”.

 

Categories: Stiri din educație

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*