Ministrul Remus Pricopie, despre ce se va schimba in Educatie in 2013

Ministrul Remus Pricopie, despre ce se va schimba in Educatie in 2013

Ministrul Educatiei Nationale, Remus Pricopie, vorbeste despre prioritatile sale la carma ministerului, despre bugetul alocat invatamantului in anul 2013, dar si despre reforma manualelor si cea curriculara, intr-un interviu acordat Agentiei Nationale de Presa AGERPRES.

– Domnule ministru, care sunt prioritatile mandatului dumneavoastra?
– Sunt multe, dar cred ca cel mai important pentru toti este ca in educatie sa avem un anumit tip de liniste, pentru ca educatia este cel mai mare sistem din orice tara. In acest sistem de educatie sunt incluse milioane de persoane, vorbim de milioane de copii, vorbim de aproape un milion destudenti, vorbim de milioane de parinti.

Direct sau indirect, in fiecare zi, in sistemul de educatie avem implicata peste 40% din populatia Romaniei si ce se intampla in sistemul de educatie afecteaza intr-o forma sau alta acest procent al populatiei. Prin urmare, prima mea prioritate care poate sa para putin atipica este sa incercam sa avem o perioada de stabilitate, in care, chiar daca discutam contradictoriu si este normal acest lucru intrucat oameni sunt diferiti si au puncte de vedere diferite, sa incercam sa gasim cele mai bune solutii pentru copii.

– Va fi bugetul alocat Educatiei mai mare decat cel de anul trecut?
– Un sistem este performant si in functie de cat investesti in el. Sunt o persoana realista, nu imi fac iluzii ca voi avea nu stiu ce procent din PIB, dar sunt convins ca vom avea in 2013 un buget mai bun decat in 2012 si cred ca in urmatorii ani vom avea o crestere constanta a bugetelor nu doar pe Educatie.

Cred ca Romania are nevoie de o crestere constanta a bugetelor si pe cercetare si pe sport, pentru ca, daca ne uitam la anumite statistici, vom vedea ca, unde in urma cu 15 ani Romania nu avea probleme legate de obezitatea la tineri sau anumite afectiuni cronice la tineri sau copii, astazi am ajuns sa avem statistici ingrijoratoare in aceasta zona, in special daca vorbim de afectiunile care apar ca urmare a sedentarismului si a alimentatiei necorespunzatoare. Educatia combinata cu politicile de sanatate, cu sportul poate sa faca in asa fel incat cetatenii Romaniei sa fie mai sanatosi.

– Clasa pregatitoare va ramane la scoala sau se va intoarce la gradinita? Dar clasa a IX-a va ramane la liceu sau va trece conform Legii educatiei nationale la scoala generala?
– Exista deja un anumit cadru legal. Prima obligatie a Ministerului Educatiei este sa respecte cadrul legal in vigoare si cadrul legal spune ca un copil care a implinit varsta de 6 ani trebuie sa fie inclus in invatamantul obligatoriu. Cred ca acest principiu de a aduce copilul la scoala cat mai devreme este corect.

Dincolo de acest subiect, vorbim despre o problema de ordin functional: unde il prinzi pe copil in invatamantul obligatoriu? Il prinzi in cadrul formatiunilor de studiu de la gradinita sau in cadrul formatiunilor de studiu din ciclul primar?

Conform legislatiei actuale – Legea 1/2011 – trebuie sa fie in ciclul primar. Dar ce faci daca nu ai spatii, pentru ca, de fapt, aceasta a fost problema si, din punctul meu de vedere, Legea 1/2011 – nu doar in aceasta componenta, ci in multe alte componente – s-a grabit sa reglementeze fara sa isi ia masurile de precautie, ca acele masuri sunt si fezabile intr-un an, doi sau trei.

Daca nu tratam din timp problema, vom ajunge in aceeasi situatie cu clasa a IX-a. Unde este clasa a IX-a – la gimnaziu sau la liceu? Vom constata ca si acolo, ca si la clasa pregatitoare, ne invartim in jurul aceluiasi subiect fara sa fi facut un studiu de impact si sa constatam ca, daca nu reglementam si acolo, nu este vorba doar de problema de spatiu, este vorba de problema profesorilor.

Ce faci cu profesorii de gimnaziu, ce faci cu cei de liceu? La liceu nu vei avea suficienti, iar la gimnaziu vei avea in plus. Iata ca o politica atunci cand este adoptata, sub nicio forma intr-un sistem de educatie nu o faci peste noapte si nu o faci fara sa calculezi si masurile intermediare.

In momentul de fata, noi, la Ministerul Educatiei, nu facem decat sa incercam sa dam coerenta acestor masuri si in cazul in care Legea educatiei va fi schimbata evident ca vom actiona dupa cum va decide Legislativul. Eu cred in ceea ce priveste clasa pregatitoare ca trebuie sa fim mai flexibili, in sensul ca, daca nu ai spatiu si daca nu ai cadre didactice pentru a organiza aceasta clasa pregatitoare, fizic, vorbim de spatiu, nu o faci la scoala si o lasi la gradinita.

Da, dar legea acum te obliga ca din punct de vedere metodologic toti copiii sa parcurga acelasi tip de formare, de pregatire, dupa aceleasi standarde. Eu cred ca in urmatoarele luni, in Parlament – pentru ca sa nu uitam ca exista discutie in Parlament, mai exact in Senat, pe un proiect de lege a Educatiei – va trebui sa ne clarificam din acest punct de vedere si atunci se va decide ce se va intampla cu aceasta clasa pregatitoare, respectiv cu clasa a IX-a. Pana atunci insa legea ne obliga sa respectam metodologiile anuntate la 1 septembrie 2012.

– Despre bacalaureatul profesional ce parere aveti, va fi sustinut in 2013?
– Nu pot sa enunt un punct de vedere pentru ca aici problema este de cadru legislativ. Pe actualul cadru legislativ organizam examenul de bacalaureat exact ca in 2012. Daca Parlamentul va introduce aceasta optiune, pentru ca atentie bacalaureatul profesional nu presupune modificarea modalitatii de sustinere a examenului asa cum este prevazut acum, ci inseamna adaugarea unei optiuni, daca Parlamentul va introduce aceasta optiune in timp util si va fi fezabil sa oferim aceasta optiune absolventilor de liceu evident ca o vom face. Trebuie sa vedem decizia Parlamentului.

– Va putea fi pus in aplicare bacalaureatul profesional printr-o ordonanta de urgenta?
– In momentul de fata pe agenda Guvernului nu exista un act normativ de tip ordonanta de urgenta care sa reglementeze bacalaureatul profesional.

– Despre exigenta de la examenul de bacalaureat ce puteti spune? Camerele de supraveghere sunt utile?
– Camerele supraveghere raman, pentru ca ele sunt prevazute in metodologia aprobata in luna septembrie si am incalca legea daca am schimba metodologia in luna ianuarie.

Multi dintre absolventii de liceu care au sustinut examenul de bacalaureat in vara au spus ca subiectele de la matematica au fost foarte grele, fiind asemanate cu cele de la olimpiade. Cum vor fi anul acesta?
– Ca ministru va spun ca un examen national de evaluare nu este o olimpiada, nu este o competitie. Un examen national de evaluare este unul in care trebuie sa afli care este nivelul de pregatire a elevilor la un anumit moment in parcursul lor educational. O olimpiada este competitie. Acolo trebuie sa ai subiecte de un alt tip.

– Cum veti combate violenta in scoli?
– Violenta in scoli este un subiect extrem de complicat. De cele mai multe ori este legat nu doar de ceea ce se intampla in scoala, ci de ceea ce se intampla in general in viata elevilor, pentru ca eu nu cred ca violenta se naste in scoala, in clasa de curs. Nu cred ca profesorii si invatatorii ii invata pe elevi cum sa fie violenti.

Avem mass-media din ce in ce mai violente, avem un CNA care, desi a crescut exigenta, eu cred ca mai are multe lucruri de facut in aceasta zona, avem infractionalitate dincolo de gardul scolii si ma astept ca autoritatile publice de la Politie, alte autoritati locale sa incerce sa reduca aceasta infractionalitate.

Avem comert in proximitatea scolilor care este ilegal si ma astept ca autoritatile sa reglementeze aceste lucruri, de la vanzari de bauturi alcoolice in gardul scolii la altele. Avem aceasta problema care parca nu se termina niciodata cu aceste substante etnobotanice care afecteaza populatia scolara pe grupa de varsta 14-18 ani, deci elevii de liceu. Toate aceste lucruri concura la cresterea violentei in scoli. Eu cred ca trebuie sa avem un program integrat si, in acelasi timp, cred ca educatia pentru risc, pregatirea elevilor pentru a evita situatiile de risc ar trebui sa fie un lucru pe agenda profesorilor, dirigintilor, scolilor.

– Veti colabora cu Ministerul de Interne in combaterea violentei?
– Evident, au facut-o toti ministrii educatiei si este in interesul nostru ca aceasta colaborare sa existe.

– Veti colabora cu fosti ministri?
– Da, oricine poate sa sprijine si sa dea o mana de ajutor ca lucrurile sa mearga mai bine este bine-venit. Nu sunt doar fostii ministri, sunt secretari de stat, oameni care au lucrat in minister, colegi de-ai nostri care lucreaza in diferite institutii europene cu care vorbesc la telefon in mod constant sau ne intalnim periodic si discutam.

Scoala dupa scoala, extins in mod realist

– Ce parere aveti despre programul „Scoala dupa scoala”, il veti generaliza?
– Este o idee buna acest program. Generalizarea acestui tip de program trebuie insa facuta intr-un mod realist, pentru ca inseamna foarte multe lucruri, dar, in primul rand, inseamna spatiu in scoli. Din pacate, in Romania, in 2013, sunt scoli care lucreaza cu trei schimburi. S-a muncit foarte mult in ultimii ani si sunt convins ca si anul acesta Guvernul va da prioritate investitiilor pe care le avem in desfasurare, astfel incat spatiile scolare sa creasca si sa poti sa desfasori activitati cu copiii pe o perioada mai lunga de timp, nu doar pe parcursul a patru sau cinci ore pe zi.

Este in interesul tuturor, inclusiv al parintilor, pentru ca un aspect pe care il discutam mai putin este acela legat de cate ore petrece un copil singur acasa. Pentru anumite familii acest program, extinderea orelor la scoala, ar reprezenta o solutie foarte buna.

– Veti incerca sa reduceti in perioada mandatului deficitul de locuri in gradinite?
– Unul dintre proiectele majore finantate de Guvern este acela al gradinitelor. Au fost licitate in ultimele luni ale anului 2012 un numar de 200 de gradinite noi. S-au semnat pana in momentul de fata contracte pentru 158 de gradinite, restul pana la 200 fiind inca in proceduri si eu sper ca intr-un interval relativ scurt de timp, un an sau doi, aceste gradinite sa fie gata si sa le putem folosi. Atunci cand vorbim de 200 de proiecte noi unele pot fi extensii ale actualelor gradinite de doua, trei sau patru clase, altele sunt insa gradinite noi.

– Veti reorganiza ministerul?
– Doamna ministru Ecaterina Andronescu a facut o reorganizare a ministerului. Evident ca vom tine cont de aceasta reorganizare, insa noua structura a ministerului – in care dimensiunea cercetare si invatamant superior sunt legate mult mai evident decat in vechea organizare si, de asemenea, faptul ca un numar de institute care pana la aprobarea noului Guvern nu faceau parte din structura Ministerului Educatiei Nationale in noua organizare vor face parte din aceasta structura – ne obliga sa avem o organigrama noua.

Se lucreaza la ea, vom da un raspuns destul de repede, dar nu ne propunem o restructurare in totalitate a ministerului, ci o adaptare la noile cerinte, astfel incat ministerul sa fie functional. Prezenta unui ministru delegat pentru invatamant si cercetare cred ca este un lucru benefic pentru ca problemele pe cercetare sunt extrem de numeroase si aproape fiecare institut in parte poate sa prezinte un potential de dezvoltare a acestei tari sau poate sa reprezinte o problema in functie de cum reusim sa construim politici pentru aceste institute.

– Cum considerati ca este mai potrivita admiterea in clasa a IX-a, pe baza de repartitie computerizata sau prin concurs?
– Eu evident ca am o optiune, dar nu cred ca optiunea ministrului este foarte importanta, ci cel mai important este sa existe o formula agreata de un numar cat mai mare de actori implicati in educatie. Am sa vorbesc mai intai cu acesti actori, respectiv cu profesori, cu inspectori, cu liceele, cu comisiile de specialitate ale Parlamentului si daca vom considera ca este necesar sa schimbam vom schimba.

Acest sistem de repartitie computerizata a mers foarte bine, suntem deja in al doisprezecelea an. Are avantajele lui acest sistem daca ne gandim doar la faptul ca nu poti sa vorbesti de coruptie in acest sistem, repartitia este clara, la vedere, oricine poate sa verifice traseul oricarui elev cum a ajuns la un liceu sau altul. Asta nu inseamna ca sistemul nu poate fi rediscutat. Teoretic se poate discuta orice componenta, dar nu vreau sa transmit mesaje care sa conduca la nelinisti in randul elevilor si parintilor. Mai intai sa vedem ce nu functioneaza sau ce s-ar dori in plus fata de acest sistem si dupa aceea vom putea sa propunem o noua formula.

– Ce ne puteti spune despre reforma curriculara si cea a manualelor scolare?
– Este nevoie sa le revedem, sa le schimbam, dintr-un motiv foarte simplu: daca din punctul de vedere al curriculumului au mai fost modificari, aduceri la zi, din punctul de vedere al manualelor sunt unele care au 12 ani vechime. In momentul de fata, proiectul este inceput dinainte, l-am gasit aici in minister, a existat si un proiect pe fonduri structurale care a analizat toate aceste componente.

Acum avem toate aceste informatii si trebuie sa ne apucam sa desenam noul program-cadru, curricula si apoi sa incercam sa dam drumul la manuale. Procesul este de durata. Incercam sa vedem daca ne raportam strict la ce spun specialistii, in varianta cea mai optimista vorbim de 6 ani pentru ca trebuie schimbate manualele de la I-IV, V-VIII, IX-XII.

Manualele nu se pot schimba toate odata. Se investigheaza posibilitatea ca intreg acest proces, inclusiv tiparirea noilor manuale, sa se faca folosind cel putin o parte din fondurile structurale si, de asemenea, se discuta despre conceptul de manual pentru ca probabil in 2016 cred ca manualul va arata altfel decat arata astazi.

Ar trebui sa fie o combinatie intre manualul in forma clasica si instrumente electronice pe care elevul sa le gaseasca pe o platforma, sa poata sa fie accesate, sa fie mai prietenoase din punctul de vedere al acestor generatii de copii. Cred ca dimensiunea softurilor educationale este una extrem de importanta. Vom lucra la manuale cu partenerii traditionali, dar si cu alte institutii cu care nu am lucrat pana acum specializate in manuale scolare din Europa.

Categories: Stiri din educație

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*