Mutarea CLASEI 0 la grădiniţă. Cum i-ar afecta pe copii şi educatori. Opinii PRO şi CONTRA

Mutarea CLASEI 0 la grădiniţă. Cum i-ar afecta pe copii şi educatori. Opinii PRO şi CONTRA

Mult disputata clasă zero creează din nou mari controverse. Ministrul Educaţiei şi premierul Ponta au păreri diferite despre locul unde ar trebui să înveţe elevii de 6 ani. În vreme ce ministrul Educaţiei a anunţat că în anul şcolar 2013-2014 nu se mai fac modificări în sistemul educaţional, premierul îşi doreşte ca micuţii de la clasa pregătitoare să revină la grădiniţă. Şi dascălii au opinii diferite în privinţa clasei pregătitoare. Dacă unii profesori consideră că e în avantajul copiilor ca în anul şcolar următor aceştia să nu mai meargă la şcoală, sunt şi cadre didactice care se tem că trecerea clasei zero la grădiniţă ar lăsa fără loc de muncă multe educatoare, dar şi că deficitul locurilor în grădiniţe va fi şi mai mare.

Opiniile privind revenirea clasei pregătitoare la grădiniţă sunt pro şi contra, educatorii şi învăţătorii având pereri împărţite cu privire la luarea unei astfel de măsuri.

Pe de o parte, unele cadre didactice susţin că întorcerea clasei 0 la grădiniţă ar bulversa din nou sistemul de învăţământ, iar cei mai afectaţi ar fi micuţii de 3 ani care ar trebui să intre la grădiniţă din septembrie 2013, în condiţiile în care şi aşa în România există un deficit destul de mare de locuri în grădiniţele de stat.

Decizia de a duce clasa pregătitoare la şcoală a creat mari goluri în grădiniţe, pentru că multe dintre ele au rămas fără copii. Însă chiar şi în ciuda acestor goluri, în cazul în care ni s-ar aduce la grădiniţă clasele pregătitoare, s-ar crea un mare haos. Va fi o mare problemă cu copiii de vârsta de 3 ani, care nu ar mai avea loc în grădiniţe„, a declarat pentru RTV.NET Aurelia Dospinoiu, directoarea unei grădiniţe din Ploieşti.

Din punctul meu de vedere, trecerea clasei zero la ciclul primar a fost o măsură bună. Avantajele sunt foarte multe pentru cei mici. Odată veniţi la şcoală, copiii învaţă să fie discipinaţi, se obişnuiesc cu un program fix, cu temele pentru acasă, învaţă care sunt responsabilităţile pentru vârsta lor„, a spus şi Rozica Ştefan, director la Şcoala generală nr. 56 din Bucureşti.

Şi directoarea Şcolii Centrale din Capitală consideră că această clasă pregătitoare ar trebui să rămână acolo unde este acum, adică în şcoli. „Cred că potrivit legii, învăţământul primar începe de la vârsta de 6 ani. Asta înseamă că această clasă pregătitoare trebuie să fie la şcoală, ca să respectăm legea. Statul român a făcut o investiţie prea mare pentru pregătirea claselor, pentru formarea profesorilor pentru ca şi clasa zero să se întoarcă iar la grădiniţă. Cred că pentru sistem este necesar să avem un echilibru. Trebuie să gândim problema în termeni de resurse şi de stabilitate a sistemului. Sistemul a fost suficient de perturbat în anul 2012 ca să nu continue cum a început. Mai ales că şi copiii şi părinţii vor fi bulversaţi„, a precizat Noricica Cojescu, profesor al “Şcolii Centrale” din Bucureşti.

Pe de altă, cei care susţin revenirea clasei pregătitoare la grădiniţă au drept argument faptul că şcoala nu este pregătită să primească micuţii de 6 ani.
Directoarea unei grădiniţe din Capitală spune astfel că temerea legată de deficitul de locuri în grădiniţe este nejustificată şi că, din contră, în Bucureşti există suficiente instituţii de învăţământ pentru preşcolari.
Părerea mea este că această clasă pregătitoare ar trebui să rămână la grădiniţe. Din punctul meu de vedere, şcolile nu sunt pregătite să primească copiii pentru clasele pregătitoare. În grădiniţe există personal calificat. Educatorii sunt foarte bine pregătiţi şi se pot ocupa foarte bine de copii„, a declarat la RTV.NET directoarea unei grădiniţe din sectorul 1 din Bucureşti, Ecaterina Ionel.
Cât priveşte temerea unor cadre didactice din grădiniţe care spun că revenirea clasei zero la gradiniţe ar crea un deficit mare de locuri în grădiniţe, aceasta este nejustificată. În Bucureşti, cel puţin, există suficiente grădiniţe pentru toţi copiii. Primăria ne-a ajutat de fiecare dată şi a construit, atunci când a fost nevoie, grădiniţe noi şi frumoase. Deficitul se creează din vina părinţilor, care suprasolicită mereu aceleaşi grădiniţe„, a mai spus Ecaterina Ionel.

Ce efecte ar avea mutarea clasei 0 la grădiniţă

Unii directori de şcoală susţin că mutarea clasei pregătitoare la grădiniţă ar afecta cadrele didactice, în special educatorii de la clasa zero, asta pentru că şcolile în care există acum clase pregătitoare vor fi nevoite să îşi restrângă activitatea.

Trecerea clasei zero la grădiniţă o să creeze probleme cu personalul şcolii. Vom fi nevoiţi să restrângem activitatea şi astfel o parte dintre învăţătoarele de la clasa pregătitoare vor rămâne fără locul de muncă„, a declarat pentru RTV.NET Rozica Ştefan, director la Şcoala generală nr. 56 din Bucureşti.

Una dintre temerile legate de revenirea clasei zero la grădiniţă este legată de banii investiţi deja în pregătirea sălilor de clase pentru micuţi şi în pregătirea educatorilor. Pentru dotarea sălilor pentru copiii din clasa pregătitoare Ministerul Educaţiei a investit circa 50 de milioane de lei.

Pentru trecerea clasei pregătitoare la ciclul primar s-a făcut un enorm efort financiar, din bani publici, şi pe de altă parte este vorba de resursa umană. Profesorii de la ciclul primar au făcut cursuri de formare şi este bine ca aceste cursuri să rămână„, a declarat pentru RTV.NET Norocica Cojescu, director la „Şcoala Centrală” din Capitală.

Acestă temere nu este susţinută însă de toate cadrele didactice. Directoarea Şcolii generale nr.56 din Bucureşti consideră că banii nu au fost cheltuiţi în van, pentru că mobila şi materialele didactice, special pregătire pentru clasa zero, pot fi folosite în continuare. „Banii nu au fost cheltuiţi degeaba. De exemplu, băncile pe care le-am cumpărat pentru cei mici sunt reglabile şi pot fi folosite foarte bine şi pentru elevii din clasele mai mari. De asemenea, materialul didactic achiziţionat pentru clasele pregătitoare poate fi donat grădiniţelor. Deci, nimic nu se pierde”, a explicat Rozica Ştefan.

Dascălii recunosc însă şi faptul că mutarea clasei pregătitoare la şcoală are şi părţi negative.Unul dintre dezavantajele clasei zero la şcoală este că micuţii stau printre elevii din clasele mai mari şi, uneori, pot apărea probleme. Un alt dezavantaj, semnalat de părinţi, este lipsa after school-urilor în unele şcoli şi atunci ei sunt nevoiţi să caute soluţii pentru a nu-şi lăsa micuţii nesupravegheaţi„, a spus Rozica Ştefan, director la Şcoala generală nr. 56 din Bucureşti.

Ce spun reprezentanţii părinţilor

Părinţii nu au nimic cu introducerea clasei pregătitoare în învăţământul obligatoriu. Singura nemulţumire care vine din partea părinţilor este că dacă această clasa ar fi fost organizată în grădiniţe, copiii aveau posibilitatea să petreacă mai mult timp în grădiniţe şi nu se punea problema finalizării programului la prânz. Lucrul acesta a creat neplăceri părinţilor, care sunt nevoiţi să găsească soluţii ca să nu-şi lase copiii nesupravegheaţi„, a declarat Mihaela Gună, preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi.

În 2012, Ministerul Educaţiei a făcut o schimbare majoră în sistemul de învăţământ. Clasa zero a trecut de la grădiniţă la şcoală. În anul şcolar 2012 – 2013, peste 128.000 de copii au fost înscrişi pentru clasa pregătitoare, dintre care 10.000 numai în Capitală, potrivit unui centralizator al Ministerului Educaţiei.

Şcolile care urmau să găzduiască cursurile claselor pregătitoare au fost nevoite să renunţe unele la cancelarii, altele biblioteci sau laboratoare pentru a face loc nou-veniţilor. Pentru dotarea claselor speciale, aproximativ 7.000 la număr, Ministerul Educaţiei a investit circa 50 de milioane de lei.

Categories: Stiri din educație

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*