Părinți de succes: Întrebările, arsenalul unei educații responsabile (II)

Părinți de succes: Întrebările, arsenalul unei educații responsabile (II)

Oare câți părinți știu că există o artă a întrebărilor, care nu este utilă doar de la părinte la copil, ci ea aduce și o nouă perspectivă prin focalizarea părintelui pe propria persoană? Dacă, în materialul precedent, profesorul universitar Ion-Ovidiu Pânișoară, doctor în Științe ale Educației în cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației a explicat tipologiile întrebărilor, acum arată cât de importantă este formularea “întrebării din spatele întrebării”.  

Trei pași importanți stau la baza acestui interesant instrument de parenting, potrivit lui Miller (2013), susține profesorul universitar Pânișoară.

Primul pas presupune înlocuirea întrebărilor cu impact negativ „de ce?”, „când?” sau ”cine?” cu cele de tip „ce?” sau „cum?”.

Astfel, întrebările de tip „de ce?” duc la victimizare și nemulțumiri (spre exemplu, o formulare ca „De ce este copilul meu dezordonat?” îl face pe părinte să se simtă fără putere, să se simtă singur în problema cu care se confruntă și să-i vină greu să găsească o soluție). Cele de tip „când?” duc la tergiversări/amânări, iar întrebările de tip „cine?” duc la găsirea unui vinovat și formularea de acuze.

Referitor la cel de-al doilea pas, în contextul acestor întrebări din spatele întrebării, Miller consideră că ele ar trebui să se refere la persoana părintelui și să conțină cuvântul eu și nu ei, tu, voi, noi. În diverse situații este indicat a se înlocui formularea de genul „Tu mă aduci în starea asta” sau “mă deranjezi” cu mesajul „sunt într adevăr extrem de obosit şi nu mă simt în stare să mă joc cu tine acum”. O astfel de abordare descurajează reacţiile defensive şi ostile ale celui mic la adresa părintelui, iar comportamentul copilului se poate schimba în bine fără să fie prejudiciată în vreun fel imaginea de sine a persoanei.

Întrebarea din spatele întrebării se concentrează întotdeauna asupra acțiunii, este o altă regulă importantă a acestui instrument de parenting, care ar trebui experimentat de căte părinți în fiecare zi, nu numai cu cei mici de acasă, ci cu toate persoanele cu care ei vin în contact.

 

Categories: Stiri din educație

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*