Părinți de succes: Lauda și critica, eficiență și daune (I)

Părinți de succes: Lauda și critica, eficiență și daune (I)

Mulți părinții, stresați după o zi de muncă, enervați de alte persoane sau, pur și simplu, neatenți la nevoile celui mic, reacționează greșit în comunicarea cu proprii copii. Această reacție comunicațională poate ”să arunce în aer multe alte cuvinte înțelepte, tot efortul depus în calitate de părinți buni” și să schimbe radical viitorul relației părinte-copil, dar și al relației celui mic cu ceilalți și cu sine, explică profesorul universitar Ion-Ovidiu Pânișoară, doctor în Științe ale Educației în cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației.

“Educarea copilului este o activitate complexă care dă rareori rezultate imediat ce se produce; de cele mai multe ori roadele efortului depus de un părinte se văd mult mai târziu, atunci când greșelile făcute în trecut se repară greu și cu costuri ridicate”, atrage atenția profesorul universitar Ion-Ovidiu Pânișoară, precizând că feedback-ul pe care îl obține copilul de la părintele său este foarte important.

Văzut drept “toate mesajele verbale și nonverbale pe care o persoană le transmite în mod conștient sau inconștient ca răspuns la comunicarea altei persoane” (Gamble, 1993, p. 151), feedback-ul este de multe feluri, însă lauda și critica sunt două elemente des folosite de către părinți drept feedback la comportamentul copiilor.

Analizând doar axa pozitiv-negativ în celor două elemente, profesorul universitar Pânișoară arată că lauda este “utilă pentru păstrarea stimei de sine a micuțului la cote ridicate”, dar explică și când ea poate deveni ineficientă.

Astfel, chiar dacă lauda oferă o stare pozitivă și predispune la mai multă încredere în ceea ce urmează a se întreprinde și te motivează să nu cedezi cu ușurință eșecului, perseverând atunci când nu se obține ceea ce se dorește, lauda poate deveni și dăunătoare dacă este oferită întâmplător sau indiferent de valoarea reușitei.

Potrivit profesorului universitar Pânișoară, “lauda eficientă este oferită sistematic/neîntâmplător”, atunci când copilul merită acest elogiu, fiind ineficientă când ea este oferită la întâmplare și nesistematic.

De asemenea, o laudă eficientă este atunci când părintele include în ceea ce spune copilului câteva elemente din comportamentul pentru care este lăudat. “La polul opus, lauda ineficientă presupune o reacție pozitivă generală de tipul „Bravo!” chiar dacă copilul face un exercițiu dificil sau pur și simplu nu a întârziat la școală (deci indiferent de valoarea reușitei – mare sau mică)”, notează distinsul profesor.

Totodată, în funcție de context, lauda este eficientă atunci când ea este confidențială, strict între părinte și copil, deoarece micuțul începe să își “cunoască adevărata valoare, devine conștient de mândria părintelui în raport cu el și nu capătă reacții de supraapreciere”. Și o laudă publică (de față cu unul sau mai mulți martori) este esențială în dezvoltarea comportamentală a copilului, în special dacă el este timid și are nevoie de o sporire a încrederii în sine.

Nu în ultimul rând, un rezultat pozitiv poate avea și lauda sub formă simbolizatoare (când subiectul este dat de exemplu celorlalți copii, fără a genera invidii la martorii acestui proces și fără a produceo importantă reacție de supraapreciere la copil).

Lauda este minunată, însă feedback-ul pozitiv obținut de la cel căruia i se oferă este cel mai bun indicator al eficienței elogiului oferit de părinte.

 

Categories: Stiri din educație

Write a Comment

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*